FAQ LIVOLO | Veel gestelde vragen
Klik onderstaand op de vraag of onderwerp, hierop wordt u doorverwezen naar de juiste antwoorden pagina.
                                                                                                                                                                                                                                               

KLANTENSERVICE

1) Bedrijfsgegevens Livolo Nederland BV
2) Neem direct contact met ons op  
3) Bestellen & Bezorgen  
4) Betaalmethoden
5) Garantie & Reparatie  
6) Retourneren & Annuleren
7) Account



JURIDISCHE GEGEVENS

1) Disclaimer  
2) Algemene voorwaarden  
3) Nieuwsbrief disclaimer
4) Privacy-statement

Volg ons ook op sociaal media
 

Inspiratie benodigd en benieuwd naar foto's welke onze klanten hebben toegestuurd?
Klik hier voor foto's welke zijn ingestuurd door onze klanten.

 

EXTRA INFORMATIE OMTRENT CORONA VIRUS | Laatste update 30-09-2020
                                                                                                                                                                                             

Onderstraande overzicht betreffende de maatregelen vanuit de overheid, waar onze bedrijfsvoering op is afgestemd.
Dit met als doel de gezondheid van onze klanten en medewerkers zo goed mogelijk te beschermen.

Voorraad
De voorraadsituatie van Livolo Nederland B.V. is op het moment heel erg hoog.
Hierdoor kunnen alle geplaatste en toekomstige orders direct uitgeleverd worden, zoals u van ons gewend bent.

 

Levering
Wij versturen al onze orders via Post NL.
Graag willen wij u vragen om de bezorger van Post NL te ondersteunen en akkoord te gaan dat de bezorger zelf tekent voor ontvangst van de zending.
 Mochten er wijzigingen plaatsvinden omtrent de normale levertijd dan zullen wij dat hier gelijk melden.


Klantbezoeken
Klantenbezoeken is op dit moment nog steeds mogelijk, u bent u van harte welkom echter wel alleen wanneer u geen klachten heeft.
Bezoek is alleen mogelijk op afspraak en met maximaal 2 personen. Dit om de afstand te kunnen blijven waarborgen en uiteraard om voldoende tijd voor u beschikbaar maken. Tevens is het ook
 mogelijk om een video afspraak met ons te maken zodat we al uw vragen persoonlijk op afstand kunnen beantwoorden.


Betaling
De betaling aan Post NL via Rembours is niet meer mogelijk. ( Post NL heeft dit afgeschaft i.v.m. de Corona maatregelen.


Contact
U kunt altijd contact opnemen met de klantenservice via e-mail, telefonische of Whats-app.

Klik hier voor de contact pagina.

 

                                                                                                                                                                                             

 

INSTALLATIE VRAGEN

1) Welke modules passen in welke glasplaat?  
2) Wat is de betekenis van het type nummer op de modules?  
3) Hoe monteer of verwijder ik de glasplaat?  
4) Welke type inbouwdoos heb ik benodigd?  
5) Hoe installeer ik de module?  
6) Livolo schakelaars koppelen en bedienen met Google home / Google Assistent.  
7) Livolo schakelaars koppelen en bedienen met Amazon Alexa /Echo  

 

INSTALLATIE INSTRUCTIES                                     TYPE NUMMERS

1) Livolo | Enkelpolige schakelaar VL-C701, VL-C701R, VL-C701Z
2) Livolo | Serieschakelaar VL-C702, VL-C702R, VL-C702Z
3) Livolo | Dimmer schakelaar VL-C701D, VL-C701DR, 781200105
4) Livolo | Wisselschakelaar enkelpolig VL-C701S, VL-C701SR, VL-C701SZ
5) Livolo | Wisselschakelaar tweevoudig VL-C702S, VL-C702SR, VL-C702SZ
6) Livolo | Rolluik schakelaar VL-C702W, VL-C702WR
7) Livolo | Tijdklok schakelaar VL-C701T
8) Livolo | Thermostaat schakelaar VL-C7-01TM-11
9) Livolo | Potentiaal vrij contact VL-C701IH, VL-C701IHR, VL-C702IH, VL-C702IHR
10) Livolo | Standaard schakelaar VL-C7-R
11) Livolo | Standaard wissel schakelaar VL-C7-SR
12) Livolo | Bewegingssensor VL-C7-01RG
13) Livolo | Netwerk VL-C7-1C
14)  Livolo | Telefoon VL-C7-1T
15) Livolo | USB VL-C7-1USB
16) Livolo | TV VL-C7-1V
17) Livolo | Audio VL-C7-AD
18) Livolo | Led adapter VL-PJ01
19) Livolo | Wandcontactdoos VL-C7-C1EUVL-C7-C2EUVL-C7-C3EU
20) Livolo | Schakelaar en Wandcontactdoos VL-C701/2 en VL-C7-C1EU
21) Livolo | Gateway | Smart Home | Zigbee 102700102
22) Livolo | Afstandbediening VL-RMT-03, VL-RMT-04

 


ALGEMEEN | Vraag en Antwoord
Onderstaand vindt u de meest voorkomende vragen met daarbij ons opgegeven antwoord.
                                                                                                                                                                                                                                                      

1)  Welke kleuren hebben de schakelaars precies?
De Livolo schakelaars zijn verkrijgbaar in verschillende kleuren, de volledige productijn is verkrijgbaar in de kleuren wit, zwart, grijs en goud. Echter hebben wij ook de kleuren blauw, groen en roze beschikbaar voor de standaard producten. Dit omdat deze voornamelijk alleen gebruikt worden in bijvoorbeeld kinderkamers. Op de website vindt u de actuele voorraad van de kleuren. 


2)  Waarom reageert mijn schakelaar niet?
U dient de schakelaar altijd compleet spanningsloos te installeren inclusief de glasplaat. Dit in eerste instantie voor uw eigen veiligheid, maar ook voor het synchroniseren van de glasplaat met de schakelaar. Wanneer u de spanning op de schakelaar zet gaat de schakelaar namelijk de eerst 5 seconden synchroniseren met de glasplaat. Zet u de spanning op de schakelaar wanneer de glasplaat hier nog niet op is gemonteerd, dan denkt de schakelaar wanneer u de glasplaat monteert dat deze continue wordt ingedrukt en zal niet goed functioneren.

Hierop installeert u de schakelaar compleet inclusief de glasplaat. Hierna haalt u de spanning van de schakelaar af d.m.v. de groep in de meterkast gedurende 1 minuut uit te schakelen. Na inschakelen van de groep zal de schakelaar synchroniseren met de glasplaat en na behoren functioneren.


3)  Mijn afstandbediening reageert alleen van dichtbij?
Wanneer de afstandbediening alleen nog maar van dichtbij reageerd dan dient u de batterijen te vervangen en zal het probleem verholpen zijn. Doordat de batterijen leeg raken zal de gewenste afstand niet meer behaald worden.

 

4)  Vanaf welke afstand werkt de afstandbediening nog?
De afstandbediening werkt met een ferquentie van 433Mhz, wat inhoud dat deze ook door muren gaat. U hoeft dan ook niet op de schakelaar te richten. Het gemiddelde bereik van de afstandbediening is 30 meter.

 

5)  Werkt de dimmer ook op LED verlichting?
Onze Livolo dimmers met type nummer 781200105 zijn universeel, wat inhoud dat u deze zowel op halogeen verlichting als op LED verlichting kunt toepassen.Echter dient de verlichting zelf uiteraard ook wel dimbaar te zijn.  De dimmer kan zowel Fase aansnijdend dimmen (Leading-edge Dimmen / RL / Triac / Mosfet) als Fase afsnijdend dimmen (Trailing-Edge Dimmen / RC / Tronic).

 

6)  Is de LED achtergrond verlichting hinderlijk in de schakelaar?
De LED achtergrond verlichting is niet hinderlijk, deze straalt namelijk geen verlichting uit, maar is wel goed zichtbaar op afstand in een donkere kamer. U kunt de LED achtergrond verlichting vergelijk met het stand-by lampje van uw televisie.

 

6)  Heeft u ook foto's van schakelmateriaal welke al gemonteerd is?
Wij krijgen regelmatig foto's toegestuurd van klanten welke ons schakelmateriaal hebben gemonteerd. Uiteraard zijn we hier zelf ook erg trots op om deze te ontvangen en willen we die graag met u delen. Hierop hebben we dan ook een aparte pagina aangemaakt met foto's van tevreden klanten. Deze pagina kunt u vinden door hier te klikken.

 

7)  Kan ik de producten ook verticaal monteren?
U kunt al onze producten zowel horizontaal als verticaal monteren. Tevens heeft u de mogelijkheid om ook nog bijvoorbeeld bij een wandcontactdoos in elke gewenste positie te draaien welke u maar wilt. Op deze manier kunt u het schakelmateriaal altijd monteren op de manier zoals u het wilt hebben.

 

8)  Ik heb een combinatie benodigd welke niet op de website staat?
Wij kunnen (bijna) elke gewesnte combinaite maken welke u maar wilt. Heeft u al gekeken bij de loss glasplaten en modules?
Op deze manier kunt u zowel de glasplaten als de modules zelf samen stellen. Ook is er de mogelijkheid om de schakelaar compleet zelf in te richten per inbouwdoos in slechts drie simpele stappen. U kunt dit eenvoudig doen door hier te klikken.

 

9)  Ik zie geen 3 standen schakelaar voor mijn ventilatie in uw assortiment?
Wij hebben geen standaard 3 standen schakelaar in ons assortiment. Echter hebben wij deze vraag vaker gehad bij klanten welke het als volgt hebben opgelost.

In de uit stand draait de ventilator altijd.
Hierop wordt dan ook vaak alleen maar de hardste stand gebruikt (stand 3) bij inschakelen van de ventilator.

Het is dan ook mogelijk om een keuze te maken dat u de ventilator alleen maar in stand 3 aan/uit kunt zetten. Dan kunt u namelijk een standaard aan/uit touchschakelaar type VL-C701 gebruiken en stand 1 en 2 laten vervallen. In de uit stand zal de ventilator gewoon op zijn zachts blijven draaien en in de aan stand op stand 3. Let op! U dient wel de overige 2 draden netjes apart af te doppen d.m.v. een lasdop.

 

10)  Ik zie geen kruisschakelaar in uw assortiment?
Een kruischakelaar wordt gebruikt om vanaf meer dan 2 plaatsen een zelfde lamp aan of uit te bedienen.
U heeft bij de Livolo wisselschakelaar geen kruisschakelaar meer benodigd om vanaf 3 of 4 verschillende plaatsen een lamp te bedienen.
U kunt namelijk met een enkelvoudige of serie wisselschakelaar van Livolo 1 of 2 lichtpunt bedienen vanaf 1, 2, 3 of 4 verschillende plaatsen.
Bekijk hiervoor de aansluitinstructies van de wisselschakelaar door hier te klikken.

 

10)  Hoe krijg ik de schakelaars gekoppeld aan mijn Google Home App?
Wanneer u in de Google home App bent ingelogd kunt u eenvoudig gekoppelde producten toevoegen, welke al zijn ingesteld op uw telefoon.
In deze lijst staat de Livolo App al voorgeinstalleerd en hoeft u deze alleen maar te selecteren en toe te voegen. U dient slechts eenmalig uw gebruikersnaam en wachtwoord van de Livolo App in te vullen en al de Livolo producten zullen automatische zichtbaar worden in de Google home App. 

 

11)  Wat is de levertijd na ontvangst van mijn bestelling?
Wij leveren al onze producten direct uit voorraad, wat inhoud wanneer u de bestelling op werkdagen voor 17:00 plaatst, deze de zelfde dag nog verzonden worden. Dit houdt dan in dat u uw bestelling altijd binnen 1 of 2 werkdagen op het opgegeven afleveradres zult ontvangen.

 

12)  Kan ik de producten ook in het echt zien?
Uiteraard kunt u altijd bij ons een afpsraak maken om de producten te komen bekijken en te proberen bij ons op kantoor in Hardinxveld-Giessendam.  Hiervoor dient u echter wel een afspraak te maken, dit zodat we altijd voldoende tijd voor u vrij kunnen maken voor persoonlijke uitleg..
U kunt dit eenvoudig doen door een afspraak te maken door contact met ons op te nemen op elke gewenste manier.

Mocht ons kantoor te ver voor u rijden zijn, dan bieden wij ook de mogelijkheid om de producten thuis 14 dagen lang te bekijken net zoals u in de winkel zou doen. U heeft deze mogelijkheid door elke gewenste bestelling te plaatsen bij ons op de website. Na ontvangst van de producten 14 dagen lang. Wanneer u toch besluit om de producten weer retour te sturen dan kunt u deze zonder opgaaf van reden binnen de 14 dagen weer retour sturen. Wanneer u een melding heeft gedaan binnen de 14 dagen, dan heeft u nogmaals 14 dagen de tijd om de producten weer retour te sturen. Dit komt dan totaal neer op 28 dagen.

 

13)  Kan ik mijn bestaande schakelaar vervangen voor jullie schakelmateriaal zonder extra draden te trekken?
U kunt uw bestaande schakelmateriaal 1 op 1 vervangen met ons schakelmateriaal. Voor de bedrading en installatie is er dan ook geen enkel verschil en is precies het zelfde als standaard schakelmateriaal. Behalve uiteraard dat deze een andere design hebben en zijn gemaakt van glas en tevens zijn voorzien van een touch bediening met LED achtergrond verlichting.

 

14)  Reageren de touchschakelaars ook op natte handen?
Onze touchschakelaars kunnen worden aangeraakt met natte handen, hierop zullen ze dan ook gewoon netjes blijven functioneren.
De touchschakelaars zijn dan ook uitermate geschikt om te worden geïnstalleerd in badkamers, toiletten en keukens.

 

15) Kunnen er meerde afstandbedieningen aan 1 schakelaar worden gekoppeld?
Ja u kunt zoveel verschillende afstandbedieningen aan 1 schakelaar koppelen als u wilt.

 

16) Is het mogelijk om met een afstandbediening ook te dimmen?
Ja het is mogelijk om met de afstandbediening te dimmen.

Afstandsbediening
VL-RMT-02 kan één dimmer worden aangestuurd met de toetsen 
"A" gaat aan, "B" maakt het licht helderder, "C" dimt het licht en "D" gaat uit.

VL-RMT-03 kunnen 2 dimmers afzonderlijk van elkaar worden gedimd.
VL-RMT-04 kunnen 27 dimmers afzonderlijk van elkaar worden gedimd.

 

17) Waar kan ik de Livolo Smarthome app downloaden?
Scan de onderstaande QR code voor het dowloaden van de Livolo Smarthome app voor Android en IOS.


18) Waarom brand de blauwe led niet op me schakelaar?
Dit kan verschillende oorzaken hebben, graag de onderstaande oorzaken bekijken welke waarschijnlijk voor de oplossing zullen zorgen.

  • Is er een lamp op de schakelaar aangesloten';
  • Is de lamp aangesloten lamp wel niet defect;
  • Zijn de draden op de module wel goed vast gedraaid;
  • Is de module volgens het installatie schema aangesloten;
  • Heeft u 230V spanning op de bruine draad welke op de schakelaar is aangesloten;
  • Heeft u 230V spanning op de Nul draad welke bij de lamp is aangesloten;
  • Is de groep in de meterkanst ingeschakeld;

 

19) Wordt de glasplaat geleverd zonder Livolo logo op de voorkant?
Al onze glasplaten worden geleverd zonder zichtbaar logo op de glasplaat, dit zodat u de schakelaar zowel horizontaal als verticaal kunt monteren.


Staat uw vraag er niet tussen?
Neem dan direct contact met ons op door hier te klikken. 
Wij helpen u graag verder.

 

 

 

© 2014 - 2020 Livolo Nederland B.V. | sitemap | rss